ANNEKE VAN GIERSBERGEN - FORÅRETS FØDSELAR - 40 ÅR D. 8. MARTS 2013 - TILLYKKE!!!!!!!

onsdag den 13. januar 2010

More than anything I wanna fly in strange machines

Det føles præcis som var det i går, (men det er det ikke....:-)), at den hollandske sangfugl Anneke Van Giersbergen kvidrede om, at hun ønskede at flyve i mærkelige maskiner....Jeg kan tydeligt huske dén torsdag aften i 1995, hvor jeg sad ved mit skrivebord, og havde tændt for radioen for at høre programmet "Heavyland" på Danmarks Radio P3. Efter den obligatoriske tonstunge jingle i starten af programmet, begyndte nummeret "Strange machines" at flyde ud af mine højttalere, og jeg stirrede måbende op på dem, for i midten af 1990´erne var det et særsyn med yderst talentfulde kvindelige forsangere indenfor heavy metal-genren.

Efterfølgende fortalte radioværten Carsten Holm med begejstring i stemmen, at nummeret hed "Strange machines", og var fra det hollandske band The Gathering´s nye album "Mandylion", og jeg tænkte, at dét album skulle jeg da vist have fat på i en fart før det blev udsolgt :-)

"Mandylion" blev The Gathering´s internationale gennembrud indenfor doom/gothic-metal, og blev to år senere fulgt op af den mere stilfærdige men endnu smukkere "Nighttime birds". Derefter begyndte det at gå lidt ned ad bakke for The Gathering. Ganske vist var deres efterfølgende udgivelser gode, men det var som om, bandet havde svært ved helt at bevare magien og niveuet fra "Mandylion" og "Nighttime birds". Forståeligt nok.

Så da Anneke Van Giersbergen efter udgivelsen af "Home", (2006), valgte at stoppe i bandet, var jeg stensikker på, at The Gathering´s tid var forbi, men jeg tog heldigvis fejl....For oppe fra de norske fjelde kom en anden sangfugl flyvende, i skikkelse af Silje Wergeland, (ex. Octavia Sperati). Med hende ved mikrofonen udgav The Gathering sidste år et af 2009´s allerfineste heavy metal-albums: den meget melodiske og rock/pop-orienterede "The West Pole". Det er store ord, men jeg vil rent faktisk vove den påstand, at det nye album rammer niveauet fra "Mandylion" og "Nighttime birds", og det er simpelthen fantastisk godt gået af Silje, Frank, Marjolen, Hans og Réne....

....og ja, så er der jo lige Anneke....Dyrk hende lige på denne video på youtube. Hun var ganske enkelt en fænomenal frontfigur i The Gathering :-) :-) :-)

http://www.youtube.com/watch?v=fXqO2QySKVE

1 kommentar:

  1. Jeg har selv Nighttime birds, den kan godt anbefales, selv til en gammel kone på 64

    SvarSlet